Naam ontwikkeling | Toetsing bouwplannen door derden |
---|---|
Programma | Wonen |
Omschrijving | Het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het Bouwen is 21 februari 2017 aangenomen door de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel ligt nu bij de Eerste Kamer. Kern van het wetsvoorstel is dat:
Doelstelling van de nieuwe wet is het verlagen van de regeldruk voor bedrijven, professionals en consumenten. Maart 2014 heeft de minister, na overleg met de Tweede Kamer, besloten dat er geen duaal stelsel komt en dat de private kwaliteitsborging stapsgewijs wordt ingevoerd. Zo kunnen markt en overheid wennen aan de nieuwe situatie met het door partijen zelf laten borgen van de kwaliteit van ‘eenvoudige’ bouwwerken. De start was gepland in 2016, echter de wet Kwaliteitsborging is nog steeds niet van kracht. Dit ligt nog ter besluitvorming bij de Eerste Kamer. |
Actie | De consequenties voor de gemeente Groningen worden nader uitgewerkt. |
Naam ontwikkeling | Prijsontwikkeling bouwsector |
---|---|
Programma | Divers |
Omschrijving | De economie in Nederland draait op volle toeren. Aannemers kunnen kiezen uit opdrachten en maken gebruik van de meest lucratieve opdrachten. De wachttijden voor bouwen nemen toe. De prijzen van bouwmaterialen en personeel stijgen. Het moment maar ook de hoogte van indexeren en budgetteren bij de gemeente loopt niet in de pas met de prijsontwikkelingen in de markt. De risico's op te laag begrote projecten is aanwezig. Uit de markt en bij de aanbesteding van nieuwe projecten worden we geconfronteerd met signalen dat de aannemers hoger inschrijven dan waar tot op heden in de investeringsraming rekening mee is gehouden. Er moet dus rekening mee worden gehouden dat bij de aanbesteding van nieuwe projecten het beschikbaar gestelde krediet niet toereikend is. Omdat het risico op dit moment niet te kwantificeren is, noemen we het bij het onderdeel ontwikkelingen. |
Actie | Nieuwe investeringsramingen actualiseren op basis van de laatste gehanteerde kostprijzen. Op basis daarvan kunnen de gevolgen voor het reeds aangevraagde krediet in beeld worden gebracht en kunnen vervolgstappen (aanvullend krediet) in gang gezet worden. |
Naam ontwikkeling | Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra ) |
---|---|
Programma | Overhead en ondersteuning organisatie |
Omschrijving | De wet Normalisering rechtspositie ambtenaren is aangenomen en treedt per 1-1-2020 in werking. In 2019 zal het nodige werk verzet moeten worden om op de ingangsdatum aan alle formele eisen te hebben voldaan. Voorbeelden hiervan zijn:
|
Actie |
Naam ontwikkeling | Waardering gronden voormalig Suikerfabriekterrein |
---|---|
Programma | Wonen |
Omschrijving | De gronden op het voormalig Suikerfabriekterrein zijn zonder afwaardering op de balans opgenomen als materieel vaste actief. De boekwaarde van de gronden is 40,3 miljoen euro. De notitie grondexploitaties uit 2016 schreef voor dat uiterlijk 31 december 2019 een toets moet plaatsvinden op de marktwaarde van deze gronden bij huidige bestemming. Hierbij kan geen rekening worden gehouden met een mogelijke waardeontwikkeling. De waarde van de gronden bij huidige bestemming op het voormalig Suikerfabriekterrein ligt ruim onder de 40,3 miljoen euro. In juli 2019 is een nieuwe notitie grondexploitaties verschenen waarin de regels voor de waardering van ontwikkelingsgronden zijn aangepast. Voor gronden die zijn verworven en waarvoor nog geen bestemmingswijziging is doorgevoerd mag worden uitgegaan van de waarde bij toekomstige bestemming. Er moet dan wel worden voldaan aan de volgende voorwaarden:
Momenteel wordt beoordeeld of we aan de gestelde voorwaarden voldoen en wordt gewerkt aan een taxatie van de waarde van het terrein. |
Actie |
Naam ontwikkeling | Omgevingswet |
---|---|
Programma | Divers |
Omschrijving | De planning is dat de Omgevingswet in 2021 in werking zal treden. Het is een wettelijke verplichting deze wet in te voeren. Voor de nieuwe gemeente Groningen dient één omgevingsplan te komen, waarin alle regels uit alle bestemmingsplannen en vele gemeentelijke verordening verwerkt dienen te worden. De Omgevingswet heeft invloed op het gehele ruimtelijke domein en de nodige raakvlakken met het sociale domein. De voorbereiding op het omgevingsplan (van rechtswege), het maken van het omgevingsplan, en de verbetertrajecten van de diverse werkprocessen zoals vergunningverlening zijn grote opgaven. Een belangrijk aandachtspunt is de noodzakelijke digitaliseringsslag die moet worden gemaakt en de gevolgen voor het ICT-beheer bij (volledig) digitaal werken en werken met het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). |
Actie | We zullen de komende jaren, mogelijk via een businesscase, de gevolgen van de digitalisering voor de beheerfase in beeld brengen. |
Naam ontwikkeling | Programma Aanpak Stikstof (PAS) |
---|---|
Programma | Wonen |
Omschrijving | Te veel stikstof in de natuur is schadelijk voor planten en dieren. De overheid wil de hoeveelheid stikstof in de natuur terugdringen (stikstofdepositie). Daarvoor is in 2015 het Programma Aanpak Stikstof (PAS) geïntroduceerd. Dit programma was gericht op het versterken van de natuur en het mogelijk maken van economische ontwikkeling door te voorzien in natuurherstelmaatregelen en maatregelen waardoor er minder stikstof in de natuur terecht komt. Door het nemen van maatregelen bood het programma ruimte aan nieuwe activiteiten die stikstof uitstoten. |
Actie | Momenteel onderzoeken we de consequenties van de uitspraak van de Raad van State voor Groningen. We brengen de consequenties voor een aantal projecten in kaart. We verwachten hier eind 2019 meer zicht op te hebben. |