Risico’s ruimtelijk-economisch domein
Naam risico | Uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties (grondzaken / grondexploitaties) |
---|---|
Programma | Economie en werkgelegenheid en Wonen |
Omschrijving | Om de risico's die voortvloeien uit de grondexploitaties in uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties te kwantificeren wordt de risicoboxenmethode gehanteerd. Het risico op een plantekort kan voortvloeien uit vertraging in het uitgiftetempo van gronden, uitgifte van gronden tegen lagere grondprijzen dan in de exploitatiebegroting is voorzien, aanbesteding van civieltechnische werken, vertraging in het tempo van realisering, etc. De risico’s zijn met behulp van de risicoboxenmethode gekwantificeerd. De minimale omvang van de risico's die verband houden met grondexploitaties en nog in exploitatie te nemen gronden bedraagt afgerond in 2020 81 miljoen euro en in 2021 80 miljoen euro. Dit risico heeft betrekking op alle lopende grondexploitaties inclusief Meerstad. Het risico Meerstad is vanaf 2019 gedaald omdat rekening wordt gehouden met het geprognotiseerde voordeel in de grondexploitatie Meerstad. Met dat voordeel heeft Meerstad een buffer om de nadelige effecten van nadelige scenario’s op te vangen. Het risico Meerstad is voor 2020 berekend op 44 miljoen euro. Het risico voor de overige gemeentelijke grondexploitaties is in totaal berekend op 37 miljoen euro. De uitkomst van de risicoboxensystematiek nemen we, conform de kadernota weerstandsvermogen, geheel mee in onze bepaling van het benodigde weerstandsvermogen, vandaar dat de kans op 100% wordt gesteld. |
Risicobedrag 2020 | 81,045 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 80,230 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 79,150 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 72,0 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2004 |
Actie | Binnen de grondexploitatie wordt gestuurd op de beheersing van de risico’s. De risico’s en het effect op het weerstandsvermogen van nieuwe (grote) projecten maken we afzonderlijk inzichtelijk. |
Naam risico | Verkeer- en vervoersprojecten |
---|---|
Programma | Verkeer |
Omschrijving | Risico's bij verkeer- en vervoersprojecten hebben voornamelijk betrekking op de hoogte van de investeringskosten. Vooraf worden deze risico's zover mogelijk teruggebracht en beheerst door voor de start van uitvoering zoveel mogelijk uitgewerkte ontwerpen en kostenramingen beschikbaar te hebben. Zernikelaan Stationsgebied Haren |
Risicobedrag 2020 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 1,0 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2017 |
Actie |
Naam risico | Risico's bodemsanering |
---|---|
Programma | Onderhoud en beheer openbare ruimte |
Omschrijving | Dit risico is ten opzichte van de begroting 2019/rekening 2018 niet gewijzigd. Bij de rekening 2019 actualiseren we het risico. Groningen Los van de spoedlocaties kunnen zich nieuwe situaties aandienen waarbij sprake is van risico's (schadeclaims, saneringen en randvoorwaarden bodem). In het geval deze situaties zich aandienen moeten we middelen beschikbaar stellen voor aanvullend (risico) onderzoek, eventuele tijdelijke beheermaatregelen en op iets langere termijn voor een definitieve oplossing. Voor het bepalen van het risico houden we rekening met kosten voor onderzoek en beheersmaatregelen. Haren Ten Boer |
Risicobedrag 2020 | 0,5 miljoen euro structureel |
Kans 2020 | 30-75% |
Risicobedrag 2021 | 0,5 miljoen euro structureel |
Kans 2021 | 30-75% |
Risicobedrag 2022 | 0,5 miljoen euro structureel |
Kans 2022 | 30-75% |
Risicobedrag 2023 | 0,5 miljoen euro structureel |
Kans 2023 | 30-75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel en incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2001 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken |
Naam risico | Parkeerbedrijf |
---|---|
Programma | Verkeer |
Voor het bepalen van het risico van het parkeerbedrijf wordt een risicoanalyse uitgevoerd voor de onderdelen: rente, opbrengsten en kosten, bezettingsgraad parkeergarages en straatparkeren. Op basis van de meerjarenprognose 2020 is het incidentele risico gekwantificeerd op 1,4 miljoen euro voor de periode 2020-2023. | |
Risicobedrag 2020 | 1,40 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 1,58 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 1,65 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 1,78 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Al jaren in P&C-documenten |
Actie | Wij zullen jaarlijks het benodigde weerstandsvermogen opnieuw berekenen. |
Naam risico | Risico parkeerhandhaving |
---|---|
Programma | Verkeer |
Omschrijving | In de begroting houden we rekening met een geraamde opbrengst uit naheffingsaanslagen. We lopen een risico dat we de geraamde opbrengst in een jaar niet kunnen realiseren. Risicofactoren zijn bijvoorbeeld weersinvloeden die de handhaving bemoeilijken of technische storingen waardoor er niet gehandhaafd kan worden. Pas aan het eind van het jaar blijkt of de geprognosticeerde opbrengst is gehaald en of het risico zich voordoet. |
Risicobedrag 2020 | 200 duizend euro |
Kans 2020 | 75% |
Risicobedrag 2021 | 200 duizend euro |
Kans 2021 | 75% |
Risicobedrag 2022 | 200 duizend euro |
Kans 2022 | 75% |
Risicobedrag 2023 | 200 duizend euro |
Kans 2023 | 75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2018 |
Actie |
Naam risico | Gemeentelijk aandeel risicoproject Warmtestad BV |
---|---|
Programma | Wonen |
Omschrijving | WarmteStad heeft op dit moment 2 typen activiteiten: |
1. Warmtenet Noordwest 2. WKO-programma en risicoprofiel | |
Risicobedrag 2020 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 1,434 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2017 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken |
Naam risico | Garantie op leningen van GEM Haren Noord |
---|---|
Programma | Wonen |
Omschrijving | De gemeente heeft in het kader van de financiering van de woningbouw in Haren Noord een garantie van maximaal 6 miljoen euro afgegeven op een lening die is aangetrokken door de Gemeenschappelijke Exploitatiemaatschappij (GEM) Haren Noord Beheer C.V. Dit bedrag is voor de helft afgedekt door contra-garanties van de moederbedrijven van de in GEM Haren Noord C.V. deelnemende marktpartijen. De garanties lopen nog tot en met 2020. Naast dit risico is bij Haren Noord ook sprake van kansen op het halen van voordelen die nog niet in de begroting zijn opgenomen. Het gaat om:
|
Risicobedrag 2020 | 3 miljoen euro |
Kans 2020 | 10% |
Risicobedrag 2021 | 3 miljoen euro |
Kans 2021 | 10% |
Risicobedrag 2022 | 3 miljoen euro |
Kans 2022 | 10% |
Risicobedrag 2023 | 3 miljoen euro |
Kans 2023 | 10% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2019 |
Actie |
Risico’s sociaal-maatschappelijk domein
Naam risico | Risico's sociaal domein |
---|---|
Programma | Welzijn, gezondheidszorg en Vernieuwing sociaal domein |
Omschrijving | Sinds de decentralisatie in 2015 en de daarmee gepaard gaande rijksbezuinigingen staan de zorgkosten budgetten onder druk en zijn op begrotings- en rekeningsbasis tekorten aangevuld. Ter beheersing van deze problematiek streven wij er naar om door transformatie minder in te hoeven zetten op zwaardere zorg door te investeren in preventie aan de voorkant, de ontwikkeling van (basis) voorzieningen dichtbij, door burgerkracht en door stimuleren van zelf- en samenredzaamheid. Deze op transformatie gerichte beweging is onder meer in gang gezet door een gerichte opdrachtverlening aan Stichting WIJ Groningen, door het in werking stellen van het Gebieds Ondersteunend Netwerk (GON) en een verdere decentralisering van Beschermd Wonen. Belangrijke ontwikkelingen komende periode zijn o.a. de aanpak voor multiprobleemgezinnen waar spraken is van stapeling van door gemeente verstrekte voorzieningen en de inzet op Ondersteuner Jeugd en Gezin. |
Het risico Sociaal domein is volledig geactualiseerd. De risicobedragen van de genoemde onderdelen (zorggebruik jeugd en WMO, transformatie/bezuinigingen) zijn tot stand gekomen door voor verschillende bandbreedtes te bepalen wat de kans is dat het risico binnen de betreffende bandbreedte valt. Omdat daarbij al rekening wordt gehouden met de kans dat het risico binnen bepaalde bandbreedtes valt, wordt de uitkomst volledig meegenomen bij het bepalen van het benodigd weerstandsvermogen. | |
Risicobedrag 2020 | 6,2 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 11 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 12,2 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 12,7 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Maart 2014 |
Actie | Wij hebben de laatste jaren al maatregelen genomen om te zorgen dat de zorgkosten beter in control komen. Hierbij hebben we nadrukkelijk een koppeling gelegd tussen beleid, uitvoering en geld. Met de GON is een belangrijke stap gezet in de beheersing van de WMO begroting. We geven prioriteit aan de genoemde verbeterslagen en gaan dit sociaal domein breed zowel op bestuurlijk als ambtelijk niveau aansturen. |
Naam risico | Financiering uitvoering wet BUIG |
---|---|
Programma | Werk en Inkomen |
Omschrijving | In de begroting 2020 wordt uitgegaan van een negatief saldo op de BUIG 12,6 miljoen euro. Aanname hierbij is dat het budgetaandeel in 2020 gelijk is aan dat in 2019 en dat het aandeel in de landelijke uitgaven in 2020 gelijk is aan dat in 2018. In tegenstelling tot wat we in de begroting 2019 hebben opgenomen, gaan we er niet van uit dat de uitgaven zich in 2019 en 2020 verbeteren als gevolg van de maatregelen die in de begroting 2018 zijn ingezet. In de begroting 2019 worden maatregelen voorgesteld om het tekort op de BUIG in de komende jaren terug te brengen. De belangrijkste maatregelen zijn gericht op het beperken van de instoom en het versnellen van de uitstroom in het eerste jaar. In de begroting 2019 is vanaf jaarschijf 2020 een indicatie van de opbrengsten van de maatregelen opgenomen. Het risico is dat we de ingeschatte besparing niet kunnen realiseren. |
Risicobedrag 2020 | 1,5 miljoen euro |
Kans 2020 | 25%-75% |
Risicobedrag 2021 | 2 miljoen euro |
Kans 2021 | 25%-75% |
Risicobedrag 2022 | 2,5 miljoen euro |
Kans 2022 | 25%-75% |
Risicobedrag 2023 | 2,5 miljoen euro |
Kans 2023 | 25%-75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | VGR 2014-2 en Begroting 2015 |
Actie |
Naam risico | Wijziging BBZ |
---|---|
Programma | Werk en Inkomen |
Omschrijving | Vanaf 2020 wordt de financiering van de BBZ aangepast. De veranderingen hebben betrekking op drie onderdelen: levensvatbaarheidsonderzoeken, bedrijfskapitaal en uitkering levensonderhoud. Levensvatbaarheidsonderzoeken: We gaven ongeveer 150 duizend uit, kosten werden voor 90% vergoed. Straks worden de middelen die het Rijk hiervoor beschikbaar stelt toegevoegd aan de algemene uitkering GF. Het financiële effect voor de gemeente Groningen kunnen we niet inschatten omdat we geen beeld hebben van de landelijke uitgaven aan levensvatbaarheidsonderzoeken. We hebben geen invloed op de verdeling, wel op het aantal onderzoeken en deze voeren we alleen uit wanneer dit strikt noodzakelijk is. We schatten in dat het effect gering is.
Ook dit heeft een positief effect op de uitgaven in Groningen. Onduidelijk is of dit leidt tot een kleiner aandeel in de landelijke uitgaven. |
Risicobedrag 2020 | 500 duizend euro |
Kans 2020 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 500 duizend euro |
Kans 2021 | 25% |
Risicobedrag 2022 | 500 duizend euro |
Kans 2022 | 25% |
Risicobedrag 2023 | 500 duizend euro |
Kans 2023 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2020 |
Actie | We nemen in 2020 actie om de gewijzigde BBZ optimaal uit te voeren. Dit moet leiden tot een verlaging van de uitgaven waardoor het risico daalt. |
Naam risico | Bedrijfsrisico werkmaatschappijen (SPOT en Sport050) |
---|---|
Programma | Sport en bewegen en cultuur |
Omschrijving | We houden rekening met een risico bij de werkmaatschappijen Oosterpoort / Stadsschouwburg (SPOT) en sport050. |
Risicobedrag 2020 | 1,620 miljoen euro |
Kans 2020 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 1,620 miljoen euro |
Kans 2021 | 25% |
Risicobedrag 2022 | 1,620 miljoen euro |
Kans 2022 | 25% |
Risicobedrag 2023 | 1,620 miljoen euro |
Kans 2023 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | |
Actie |
Naam risico | Risico loonstijgingen SW | ||
---|---|---|---|
Programma | Werk en Inkomen | ||
Omschrijving | Per 1 januari 2020 komt er een loonsverhoging van 1,34%. (naast die van 1 juli 2019 ad 1,23%). Daarnaast is er geen 100% (structurele) zekerheid dat toekomstige loonverhoging% ook worden omgezet in dezelfde subsidieverhoging%. Vanwege het huidige subsidietekort per medewerkers leidt elke loonsverhoging tot een extra kostenpost. . | ||
Risicobedrag 2020 | 270 duizend euro | ||
Kans 2020 | 50% | ||
Risicobedrag 2021 | 257 duizend euro | ||
Kans 2021 | 50% | ||
Risicobedrag 2022 | 244 duizend euro | ||
Kans 2022 | 50% | ||
Risicobedrag 2023 | 244 duizend euro | ||
Kans 2023 | 50% | ||
Structureel/Incidenteel | Structureel | ||
1e signaleringsmoment | 2012 | ||
Actie | Berichtgeving Rijk afwachten |
Naam risico | Exploitatie Groninger Forum |
---|---|
Programma | Cultuur |
Omschrijving | Het Groninger Forum (GF) opent eind 2019. In overleg met de stichting GF is geconcludeerd dat het dekken van eventuele tekorten in de begroting voldoende is voor een periode van 5 jaar (2020-2024). Na de periode van 5 jaar verwachten we dat de stichting GF goed zicht heeft op de structurele exploitatie met voldoende mogelijkheden om zelf (bij) te kunnen sturen. Bij de update van het PvE van mei 2018 is besloten vanaf 2020 jaarlijks €225.000 extra subsidie aan de stichting GF toe te kennen voor de bibliotheekfunctie. Het resterende tekort over de periode 2020-2024 bedraagt circa €3,3 miljoen. Ten aanzien van dit resterende tekort is als oplossingsrichting gekozen dit voor zover nodig op te vangen vanuit de reserve exploitatierisico Forum en voor zover aanvullend nodig door verlaging van de bijdrage van het GF aan de bouw- en grondexploitatie Grote Markt oostzijde/ Groninger Forum (B&Grex) voor de inrichting te verlagen. |
Risicobedrag 2020 | Pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | Pm |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | Pm |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | pm |
Kans 2023 | |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2014 |
Actie | Samen met het Groninger Forum worden de ontwikkelingen in de exploitatie gevolgd. |
Naam risico | Gelijk Speelveld afboeking kleedkamers en clubgebouwen |
---|---|
Programma | Sport en bewegen |
Omschrijving | Bij de uitvoering van het Gelijk speelveld dient een aantal gebouwen te worden afgewaardeerd vanwege de gewijzigde eigendomssituatie (om niet verkrijging vereniging recht van opstal). Naar verwachting vindt de laatste afboeking plaats in 2021. |
Risicobedrag 2020 | 330 duizend euro |
Kans 2020 | 75% |
Risicobedrag 2021 | 330 duizend euro |
Kans 2021 | 75% |
Risicobedrag 2022 | |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | |
Kans 2023 | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | |
Actie |
Naam risico | Specifieke uitkering stimulering Sport (SPUK) |
---|---|
Programma 5 | Sport en bewegen |
Omschrijving | Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten, sportverenigingen en sportstichtingen de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Dit recht op aftrek is met ingang van 1 januari 2019 vervallen. Om de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen te stimuleren, kunnen gemeenten daarom jaarlijks een uitkering aanvragen ter compensatie van het btw-nadeel. |
Risicobedrag 2020 | 324 duizend euro |
Kans 2020 | 50% |
Risicobedrag 2021 | 324 duizend euro |
Kans 2021 | 50% |
Risicobedrag 2022 | 324 duizend euro |
Kans 2022 | 50% |
Risicobedrag 2023 | 324 duizend euro |
Kans 2023 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2020 |
Actie | We hebben de financiële gevolgen van de wijziging aangeleverd bij het VNG. We volgen de ontwikkelingen op rijksniveau. |
Naam risico | MFA de Wijert |
---|---|
Programma | Welzijn, gezondheidszorg en Vernieuwing sociaal domein |
Omschrijving | Voor de ontwikkeling van MFA DE Wijert (scholen, sporthallen, bijzondere objecten als het Groninger forum) hebben wij een bedrag van 355 duizend euro als benodigd weerstandsvermogen berekend. Het risico bestaat uit het niet of later realiseren van de verkoopopbrengsten die als dekking voor de investering wordt gevormd en het risico dat we een lagere bijdrage van derden realiseren. De vorming van benodigd weerstandsvermogen doen wij uit voorzichtigheid, de omvang van het budget is namelijk taakstellend. De risico’s dienen primair binnen de post onvoorzien van het project opgelost te worden. De structurele risico’s die samenhangen met de exploitatie van de MFA worden gedekt binnen de gemeentebegroting. Omdat in het risicobedrag van 355 duizend euro al rekening is gehouden met de kans van optreden nemen we dit bedrag volledig mee bij het bepalen van het benodigd weerstandsvermogen. |
Risicobedrag 2020 | 355 duizend euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 355 duizend euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 355 duizend euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 355 duizend euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2017 |
Actie | De bouwactiviteiten gaan (naar verwachting) van start in 2019. De aanbesteding vindt plaats najaar 2019 en dan wordt beoordeeld in hoeverre de kostenontwikkeling afwijkt van de informatie waarover het besluit is genomen. |
Overige risico’s
Naam risico | Gemeentefonds |
---|---|
Programma 13 | Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De hoogte van de algemene uitkering wordt bepaald door de omvang en verdeling van het gemeentefonds. De omvang is gekoppeld aan de groei van de rijksbegroting. De huidige raming van de hoogte van de algemene uitkering is gebaseerd op de meicirculaire 2019. Vanaf 2015 is landelijk circa 10 miljard euro toegevoegd aan het gemeentefonds voor uitvoering van de decentralisaties in het sociaal domein. De totale omvang van het gemeentefonds bedraagt in 2019 circa 31 miljard euro. Het gemeentefonds is hierdoor de vierde grootste uitgavenpost op de rijksbegroting. Met ingang van 2019 is het integreerbare deel van de integratie uitkering Sociaal domein opgegaan in de algemene uitkering. Daarmee maakt het deel uit van de normeringssystematiek ('trap op, trap af'). Het Rijk heeft bij de meicirculaire voor 2019 t/m 2021 extra middelen beschikbaar gesteld voor de tekorten op het budget Jeugdzorg. Voor 2022 en latere jaren zal nader onderzoek bepalen of een extra structurele bijdrage volgt. Gemeenten kunnen een stelpost opnemen vanaf 2022 ter hoogte van de uitkering 2021. Wij hebben ervoor gekozen om vanaf 2022 in onze begroting rekening te houden met de extra structurele bijdrage ter hoogte van het budget 2021. Momenteel wordt gewerkt aan een herziening van de financiële verhoudingen. De laatste herziening van de financiële verhoudingen stamt uit 1997. Sindsdien is er veel veranderd in de opgaven voor gemeenten. Bijvoorbeeld de decentralisaties in het sociale domein en de toenemende regionale samenwerking op tal van terreinen. De herziening van de verdeling van de algemene uitkering wordt momenteel door onderzoeksbureau AEF en Cebeon uitgevoerd. De herziening zal leiden tot herverdeeleffecten tussen gemeenten. Om gemeenten de gelegenheid te geven zich hierop aan te passen zal een transitieperiode worden afgesproken. Eventuele financiële gevolgen voor gemeenten zijn op dit moment nog niet bekend. |
De omvang van het BTW-compensatiefonds is aan een plafond gekoppeld. Overschotten of tekorten op het fonds worden verrekend met het gemeentefonds. Eerder werd er in de meerjarenraming uitgegaan van een jaarlijks oplopende onderuitputting op het BCF en deze onderuitputting was meerjarig verwerkt in de raming van de algemene uitkering. De VNG had daarvan al aangegeven dat deze verwachte onderuitputting niet meer realistisch is gezien de toename van het aantal investeringen door gemeenten. In de meicirculaire 2018 is een gewijzigde systematiek doorgevoerd waarbij jaarlijks alleen de voorlopige afrekening van het huidige jaar in de algemene uitkering wordt verwerkt. Dit gebeurt jaarlijks bij de septembercirculaire. Dit leidt ertoe dat de meerjarige onderuitputting is verwijderd uit de meerjarenraming van de algemene uitkering. In Groningen volgen wij de gemeentefondscirculaires. Voor Groningen heeft deze nieuwe werkwijze in 2019 geleid tot een nadeel van 4,7 miljoen euro, oplopend tot 7,9 miljoen euro vanaf 2022. Een overschot of tekort wordt uiteindelijk echter wel verrekend met de algemene uitkering, alleen het moment waarop de verwerking plaatsvindt wijzigt. De nieuwe werkwijze heeft dus geen gevolgen voor de uiteindelijke omvang van het gemeentefonds. Het ministerie van BZK heeft in overleg met de VNG het standpunt ingenomen dat gemeenten zelf reëel dienen in te schatten welke verwachte ruimte onder het BCF plafond als verwachte bate kan worden opgenomen in de meerjarenraming. | |
Risicobedrag 2020 | We hanteren het uitgangspunt dat specifieke kortingen (en uitzettingen) vanuit het rijk één op één met de sector worden verrekend. Voor het overige hanteren we een maximale omvang van het risico van 5% van de ingeschatte algemene uitkering. Het risico bedraagt maximaal 27,3 miljoen euro (naar boven of naar beneden), waarbij de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel. We gaan er vanuit dat de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel, hierdoor reserveren we hiervoor geen specifieke weerstandscapaciteit. |
Kans 2020 | We gaan er vanuit dat de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel, hierdoor reserveren we hiervoor geen specifieke weerstandscapaciteit. |
Risicobedrag 2021 | |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | |
Kans 2023 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | 1995 |
Actie | Forse afwijkingen worden zoveel mogelijk voorkomen en verkleind door het realistisch en stabiel ramen van de uitkeringen. |
Naam risico | Niet halen bezuinigingen |
---|---|
Programma | Alle programma's |
Omschrijving | Bij voorgaande begrotingen zijn bezuinigingsmaatregelen vastgesteld. Niet alle voorgenomen bezuinigingen worden volledig en/of in het gewenste tempo gerealiseerd. We hebben elke nog niet gerealiseerde bezuinigingsmaatregel beoordeeld. Dit leidt tot een risico van 3 miljoen euro in 2020 oplopend tot 6 miljoen euro in 2023. Het risico loopt op omdat in het coalitieakkoord is afgesproken voor een periode van 3 jaar geen volledige loon- en prijscompensatie toe te passen. Dit leidt tot een efficiency taakstelling op de organisatie van 1,6 miljoen euro in 2020, 3,0 miljoen euro in 2021 en 4,7 miljoen euro vanaf 2022. Van het nieuwe bezuinigingspakket 2020-2023 is een grove inschatting gemaakt of alle voorgenomen bezuinigingen volledig en/of in het gewenste tempo kunnen worden gerealiseerd. Bij het bepalen van het risico is per maatregel rekening gehouden met de kans van optreden. Voor de bepaling van het benodigd weerstandsvermogen wordt de uitkomst daarom volledig (=100%) meegenomen. |
Risicobedrag 2020 | 10,2 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 12,1 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 12,7 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 12,9 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2014 |
Actie | We sturen actief op realisatie van de maatregelen. |
Naam risico | Risico verstrekte leningen en garanties |
---|---|
Programma | Divers |
Omschrijving | In het treasurystatuut staat dat de verstrekking van leningen of garanties aan derden alleen is toegestaan vanuit de publieke taak. Het verstrekken van een lening of het afgeven van een garantie leidt voor de gemeente tot een risico dat de derde niet aan de verplichtingen kan voldoen. Gemiddeld genomen houden we rekening met een risico van 8% van de omvang van de lening/ garantie. Per geval wordt het risico afzonderlijk beoordeeld een gewaardeerd. Lening Euroborg Lening Topsportzorgcentrum Lening Warmtestad Verstrekte leningen Haren Verstrekte garanties Garantie op leningen van GEM Haren Noord De omvang van de hierboven genoemde leningen waarvoor een risico is opgenomen bedraagt 10,8 miljoen euro. Rekening houdend met de kans van optreden houden we rekening met een risico van 2,4 miljoen euro. Door aflossingen neemt dit de komende jaren met circa 0,2 miljoen af. |
Risicobedrag 2020 | 2,4 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 2,2 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 2,1 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 2.0 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2006 |
Actie | Met het aflossen van de leningen, loopt het risico jaarlijks terug. |
Naam risico | Risico vastgoed |
---|---|
Programma | Divers |
Omschrijving | In dit risico zijn diverse risico’s op het gebied van vastgoed opgenomen. Niet verkopen panden voor dekking kapitaallasten VMBO Noord-oost / west Waardering gemeentehuis Haren en Ten Boer Boerderij en woning Woldwijk |
Risicobedrag 2020 | 61 duizend euro structureel |
Kans 2020 | 75% |
Risicobedrag 2021 | 61 duizend euro structureel |
Kans 2021 | 75% |
Risicobedrag 2022 | 61 duizend euro structureel |
Kans 2022 | 75% |
Risicobedrag 2023 | 61 duizend euro structureel |
Kans 2023 | 75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel en incidenteel |
1e signaleringsmoment | Augustus 2014 |
Actie | Dekking van de resterende kapitaallasten voor het VMBO wordt momenteel gevonden binnen het budget onderwijshuisvesting. |
Naam risico | Fiscale risico’s |
---|---|
Programma | Alle programma's |
Omschrijving | Vennootschapsbelasting Vpb is voor gemeenten en de belastingdienst nieuwe wetgeving. Er wordt landelijk en per gemeente op onderdelen nog steeds overleg gepleegd met de Belastingdienst over verschillen in interpretatie van de wet. Hierdoor bestaat het risico dat gemaakte keuzes wellicht moeten worden herzien met een mogelijk effect op de omvang van de vpb-plicht. De aangifte over het jaar 2016 is ingediend en de belastingdienst heeft daar inmiddels vragen over gesteld. Uit de vraagstelling van de belastingdienst -die overigens aan nagenoeg alle grote gemeenten zijn gesteld- blijkt dat de belastingdienst een onderneming herkent bij de volgende activiteiten: reclame-opbrengsten, grondcomplexen en parkeeropbrengsten. Zodra duidelijker wordt hoe de belastingdienst oordeelt over de situatie in Groningen, kan het risico op VPB-plicht nog beter worden ingeschat. De aangifte VPB 2017 zal uiterlijk 1 december 2019 worden ingediend. Bij het bepalen van het weerstandsvermogen voor Haren werd rekening gehouden met een risico voor controles belastingdienst en een risico voor te betalen vennootschapsbelasting. Terugvordering BTW op re-integratietrajecten |
Risicobedrag 2020 | 250 duizend euro structureel |
Kans 2020 | 50%-75% |
Risicobedrag 2021 | 250 duizend euro structureel |
Kans 2021 | 50%-75% |
Risicobedrag 2022 | 250 duizend euro structureel |
Kans 2022 | 50%-75% |
Risicobedrag 2023 | 250 duizend euro structureel |
Kans 2023 | 50%-75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Divers (geen nieuwe risico’s opgenomen) |
Actie |
Naam risico | Bezwaarprocedures |
---|---|
Programma | Wonen |
Omschrijving | Bezwaarprocedures bouwleges Proces Wierden en Borgen |
Risicobedrag 2020 | 414 duizend euro |
Kans 2020 | 50% |
Risicobedrag 2021 | 414 duizend euro |
Kans 2021 | 50% |
Risicobedrag 2022 | 414 duizend euro |
Kans 2022 | 50% |
Risicobedrag 2023 | 414 duizend euro |
Kans 2023 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2008 |
Actie | Inzet stadsadvocaat t.b.v. verweer in procedures |
Naam risico | Verzekeringen |
---|---|
Programma | Algemene ondersteuning |
Omschrijving | Binnen de Gemeente Groningen zijn er een aantal risico's welke niet afgedekt zijn door verzekeringen. De kans op het zich voordoen van deze risico's is dermate klein maar de impact ervan kan groot zijn. De risico's welke hieronder vallen zijn fraude/berovingsrisico, milieuschade, cybercrime, motorrijtuigen, computer en glas. |
Risicobedrag 2020 | pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | pm |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | pm |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | pm |
Kans 2023 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | Begroting 2018 |
Actie | Door het nemen van interne beheersingsmaatregelen worden de risico's beperkt. |
Naam risico | Renterisico |
---|---|
Programma | Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De renteveronderstellingen voor de begroting zijn gebaseerd op de verwachte ontwikkeling van de rente. De werkelijke renteontwikkeling kan hoger of lager uitvallen. Een beperkte afwijking zal zich zeker voordoen. Mutaties in de rente hebben gevolgen voor het resultaat. Het risico op een netto voordelig resultaat is even groot als het risico op een netto nadelig resultaat. |
Risicobedrag 2020 | pm |
Kans 2020 | |
Risicobedrag 2021 | pm |
Kans 2021 | |
Risicobedrag 2022 | pm |
Kans 2022 | |
Risicobedrag 2023 | pm |
Kans 2023 | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Doorlopend |
Actie | De rente egalisatiereserve is per 2018 opgeheven. De renteresultaten worden jaarlijks toegelicht en inzichtelijk gemaakt in de rekening. |