Naam risico | Risico's sociaal domein |
---|---|
Programma 4 | Welzijn, gezondheidszorg en Vernieuwing sociaal domein |
Omschrijving | Sinds de decentralisatie in 2015 en de daarmee gepaard gaande rijksbezuinigingen staan de zorgkosten budgetten onder druk en zijn op begroting- en rekeningbasis tekorten aangevuld. Ter beheersing van deze problematiek streven wij er naar om door transformatie minder in te hoeven zetten op zwaardere zorg door te investeren in preventie aan de voorkant, de ontwikkeling van (basis) voorzieningen dichtbij, door burgerkracht en door stimuleren van zelf- en samenredzaamheid. Deze op transformatie gerichte beweging is onder meer in gang gezet door een gerichte opdrachtverlening aan Stichting WIJ Groningen, door het in werking stellen van het Gebied Ondersteunend Netwerk (GON) en een verdere decentralisering van Beschermd Wonen. Belangrijke ontwikkelingen komende periode zijn o.a. de aanpak voor multiprobleemgezinnen waar spraken is van stapeling van door gemeente verstrekte voorzieningen en de inzet op Ondersteuner Jeugd en Gezin. |
Het risico Sociaal domein is volledig geactualiseerd. De risicobedragen van de genoemde onderdelen (zorggebruik jeugd en WMO, transformatie/bezuinigingen) zijn tot stand gekomen door voor verschillende bandbreedtes te bepalen wat de kans is dat het risico binnen de betreffende bandbreedte valt. Omdat daarbij al rekening wordt gehouden met de kans dat het risico binnen bepaalde bandbreedtes valt, wordt de uitkomst volledig meegenomen bij het bepalen van het benodigd weerstandsvermogen. | |
Risicobedrag 2020 | 6,2 miljoen euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 11 miljoen euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 12,2 miljoen euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 12,7 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Maart 2014 |
Actie | Wij hebben de laatste jaren al maatregelen genomen om te zorgen dat de zorgkosten beter in control komen. Hierbij hebben we nadrukkelijk een koppeling gelegd tussen beleid, uitvoering en geld. Met de GON is een belangrijke stap gezet in de beheersing van de WMO begroting. We geven prioriteit aan de genoemde verbeterslagen en gaan dit sociaal domein breed zowel op bestuurlijk als ambtelijk niveau aansturen. |
Naam risico | MFA de Wijert |
---|---|
Programma 4 | Welzijn, gezondheidszorg en Vernieuwing sociaal domein |
Omschrijving | Voor de ontwikkeling van MFA DE Wijert (scholen, sporthallen, bijzondere objecten als het Groninger forum) hebben wij een bedrag van 355 duizend euro als benodigd weerstandsvermogen berekend. Het risico bestaat uit het niet of later realiseren van de verkoopopbrengsten die als dekking voor de investering wordt gevormd en het risico dat we een lagere bijdrage van derden realiseren. De vorming van benodigd weerstandsvermogen doen wij uit voorzichtigheid, de omvang van het budget is namelijk taakstellend. De risico’s dienen primair binnen de post onvoorzien van het project opgelost te worden. De structurele risico’s die samenhangen met de exploitatie van de MFA worden gedekt binnen de gemeentebegroting. Omdat in het risicobedrag van 355 duizend euro al rekening is gehouden met de kans van optreden nemen we dit bedrag volledig mee bij het bepalen van het benodigd weerstandsvermogen. |
Risicobedrag 2020 | 355 duizend euro |
Kans 2020 | 100% |
Risicobedrag 2021 | 355 duizend euro |
Kans 2021 | 100% |
Risicobedrag 2022 | 355 duizend euro |
Kans 2022 | 100% |
Risicobedrag 2023 | 355 duizend euro |
Kans 2023 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2017 |
Actie | De bouwactiviteiten gaan (naar verwachting) van start in 2019. De aanbesteding vindt plaats najaar 2019 en dan wordt beoordeeld in hoeverre de kostenontwikkeling afwijkt van de informatie waarover het besluit is genomen. |