Naam risico | Financiering uitvoering wet BUIG |
---|---|
Programma 1 | Werk en Inkomen |
Omschrijving | In de begroting 2020 wordt uitgegaan van een negatief saldo op de BUIG 12,6 miljoen euro. Aanname hierbij is dat het budgetaandeel in 2020 gelijk is aan dat in 2019 en dat het aandeel in de landelijke uitgaven in 2020 gelijk is aan dat in 2018. In tegenstelling tot wat we in de begroting 2019 hebben opgenomen, gaan we er niet van uit dat de uitgaven zich in 2019 en 2020 verbeteren als gevolg van de maatregelen die in de begroting 2018 zijn ingezet. In de begroting 2019 worden maatregelen voorgesteld om het tekort op de BUIG in de komende jaren terug te brengen. De belangrijkste maatregelen zijn gericht op het beperken van de instoom en het versnellen van de uitstroom in het eerste jaar. In de begroting 2019 is vanaf jaarschijf 2020 een indicatie van de opbrengsten van de maatregelen opgenomen. Het risico is dat we de ingeschatte besparing niet kunnen realiseren. |
Risicobedrag 2020 | 1,5 miljoen euro |
Kans 2020 | 25%-75% |
Risicobedrag 2021 | 2 miljoen euro |
Kans 2021 | 25%-75% |
Risicobedrag 2022 | 2,5 miljoen euro |
Kans 2022 | 25%-75% |
Risicobedrag 2023 | 2,5 miljoen euro |
Kans 2023 | 25%-75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | VGR 2014-2 en Begroting 2015 |
Actie |
Naam risico | Wijziging BBZ |
---|---|
Programma 1 | Werk en Inkomen |
Omschrijving | Vanaf 2020 wordt de financiering van de BBZ aangepast. De veranderingen hebben betrekking op drie onderdelen: levensvatbaarheidsonderzoeken, bedrijfskapitaal en uitkering levensonderhoud. Levensvatbaarheidsonderzoeken: We gaven ongeveer 150 duizend uit, kosten werden voor 90% vergoed. Straks worden de middelen die het Rijk hiervoor beschikbaar stelt toegevoegd aan de algemene uitkering GF. Het financiële effect voor de gemeente Groningen kunnen we niet inschatten omdat we geen beeld hebben van de landelijke uitgaven aan levensvatbaarheidsonderzoeken. We hebben geen invloed op de verdeling, wel op het aantal onderzoeken en deze voeren we alleen uit wanneer dit strikt noodzakelijk is. We schatten in dat het effect gering is.
Ook dit heeft een positief effect op de uitgaven in Groningen. Onduidelijk is of dit leidt tot een kleiner aandeel in de landelijke uitgaven. |
Risicobedrag 2020 | 500 duizend euro |
Kans 2020 | 25% |
Risicobedrag 2021 | 500 duizend euro |
Kans 2021 | 25% |
Risicobedrag 2022 | 500 duizend euro |
Kans 2022 | 25% |
Risicobedrag 2023 | 500 duizend euro |
Kans 2023 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2020 |
Actie | We nemen in 2020 actie om de gewijzigde BBZ optimaal uit te voeren. Dit moet leiden tot een verlaging van de uitgaven waardoor het risico daalt. |
Naam risico | Risico loonstijgingen SW |
---|---|
Programma 1 | Werk en Inkomen |
Omschrijving | Per 1 januari 2020 komt er een loonsverhoging van 1,34%. (naast die van 1 juli 2019 ad 1,23%). Deze is vooralsnog niet gecompenseerd door het Rijk. Daarnaast is er geen 100% (structurele) zekerheid dat toekomstige loonverhoging% ook worden omgezet in dezelfde subsidieverhoging%. Vanwege het huidige subsidietekort per medewerkers leidt elke loonsverhoging tot een extra kostenpost. |
Risicobedrag 2020 | 270 duizend euro |
Kans 2020 | 50% |
Risicobedrag 2021 | 257 duizend euro |
Kans 2021 | 50% |
Risicobedrag 2022 | 244 duizend euro |
Kans 2022 | 50% |
Risicobedrag 2023 | 244 duizend euro |
Kans 2023 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 2012 |
Actie | Berichtgeving Rijk afwachten |